Ce sunt unităţile de pâine și de ce contează în dieta diabeticului

Cu ajutorul unităților de pâine, persoanele cu diabet pot estima mai uşor cantitatea de insulină de care au nevoie, înainte de masă. O unitate de pâine înseamnă 10 grame de carbohidrați. Pacienții insulino-dependenți au nevoie de aceste informații pentru a-și calcula doza de insulină necesară, deoarece carbohidrații ridică nivelul zahărului din sânge. O felie subțire de pâine, cu greutatea de 25 g, conține cam 10 grame de glucide, prin urmare de aici vine numele de „unitate de
pâine“. Pentru fiecare unitate de pâine este necesară o unitate de insulină.

CE ALIMENTE CALCULEZI?

Există trei categorii de alimente:
1. Alimente fără carbohidrați.
Acestea conțin numai grăsimi şi proteine şi nu trebuie să fie calculate. În această categorie intră uleiul/untul/margarina,
brânza, peștele, carnea şi produsele din carne.

2. Alimente cu carbohidrați, care nu depind de insulină.
Acestea conțin carbohidrați de bună  calitate, care se absorb lent, de aceea nu trebuie luate în considerare la calcularea
insulinei. Include legume (cu excepția celor bogate în glucide) și fructe, în cantități mici și cu indice glicemic scăzut (mere, portocale).

3. Alimente cu carbohidrați, insulino-dependente.
Ele conțin glucide care au nevoie de insulină pentru a fi asimilate fără probleme. Acestea includ cereale şi produse cerealiere – paste, pâine, orez, făinoase, legume  bogate în carbohidrați: dovleac, păstârnac, cartofi, porumb (dulce), leguminoase – linte, fasole, mazăre, boabe de soia, fructe cu indice glicemic mare (ananas, pepene galben, struguri,
banane), lapte și produse lactate – lapte, iaurt, branză, băuturi dulci, miere, sirop.

COMBINAȚIILE CONTEAZĂ

Unii carbohidrați cresc rapid glicemia, dar atunci când sunt asociați cu grăsimi şi proteine, pot determina creșterea mult
mai lentă a nivelului de zahăr în sânge. De aceea,  unitățile de pâine trebuie luate în considerare doar estimativ, prin rotunjire, având în vedere că nu consumi doar glucide în cadrul unei mese. De asemenea, consistența produselor alimentare este substanțial responsabilă pentru creşterea nivelului de zahăr din sânge (diferența dintre sucul de mere și mărul consumat întreg). Alți factori care exercită un rol esențial în creşterea glicemiei sunt frecvența ingestiei de
alimente, conținutul de fibre, băuturile consumate, nivelul de activitate fizică, unele medicamente care întârzie golirea gastrică.

PERMIS SAU INTERZIS?

Până acum câțiva ani, era complet interzis zahărul în  dieta celor cu diabet. Acum, în funcție de cerințele energetice ale fiecăruia, mici cantități de zahăr sau miere  sunt tolerate. În termeni practici, o felie mică de tort, o limonadă sau o bucățică
de ciocolată sunt permise.

GLUCIDE FAVORITE

Legumele, cerealele integrale şi produsele din cereale ar trebui să nu lipsească din dieta ta. Fibrele conținute de acestea  favorizează descompunerea amidonului încet, enzimatic, iar acest lucru creşte nivelul glicemiei doar modest. Alte efecte pozitive ale fibrelor dietetice sunt scăderea nivelului lipidelor şi prevenirea obezității prin efectul lor de sațietate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

33,235 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>