ULTIMA ORA:
Home / CLUB FEMINA / Cum gestionezi durerile de spate în sarcină
Cum gestionezi durerile de spate în sarcină

Cum gestionezi durerile de spate în sarcină

Sarcina. Ce perioadă minunată! „Floricele pe câmpii/ Hai să le-adunăm, copii!“ Stai, stai, stai, că nu-i chiar așa! Luată zi cu zi, sarcina poate să devină orice numai o minunăție nu! După ce trec grețurile și amețelile din primul trimestru, zici c-ai scăpat! Ei, aș! Acum, când burtica începe să se vadă, începe și durerea de spate. Tolerezi cu bine mersul de rață, ba te obișnuiești și cu retenția de apă… doar cu durerile de spate îți vine mai greu! Din fericire, există câteva remedii foarte eficiente, de care te rugăm să ții cont atunci când durerea nu-ți dă pace. 

Fă Yoga!

Yoga e  o practică veche, cu rădăcini în India antică, una dintre cele mai populare tehnici pentru estomparea durerilor de spate. Această mișcare care întărește articulațiile și îmbunătățește flexibilitatea e cea mai bună opțiune pentru cine luptă nu doar cu durerile de spate. Dacă începi înainte să rămâi însărcinată e și mai bine, pentru că vei fi mai liniștită (nu vei trece atât de ușor de la o stare emoțională la alta la alta), mușchii și articulațiile ți se vor întări, iar acest lucru îți va estompa durerile de spate. În plus, yoga practicată atât înainte cât și în timpul sarcinii te va ajuta să ai o naștere mai ușoară. Exercițiile de respirație conștientă îți întăresc psihicul, într-o perioadă de intense schimbări hormonale. Dar, cum fiecare sarcină e unică, e indicat să ceri și părerea medicului tău obstetrician, înainte să te-apuci de treabă.

Acupunctura

Această tehnică medicală străveche constă în inserarea în anumiți centri de presiune a unor ace foarte subțiri, care eliberează tensiunea emoțională. Extrem de eficientă deopotrivă și pentru corpul fizic, acupunctura îndepărtează orice fel de blocaje care interferează cu fluxul de energie natural al corpului, pe care chinezii o numesc „energia qi“ (se citește „ci“). Acupresura e la fel de bună. Aici, terapeutul folosește presiunea exercitată prin degete, pentru a îmbunătăți activitatea sistemului digestiv, pentru a-ți ridica nivelul de energie, a-ți ușura grețurile matinale, migrenele și durerile de spate. Studiile medicale arată fără echivoc relația directă care există între acupunctură/ acupresură și eliminarea durerilor de spate. Trebuie atenție sporită la alegerea terapeutului. Apelează neapăerat la un profesionist acreditat, pentru că, exercitată incorect, acupunctura/ acupresura poate să dea senzații de greață, dureri de cap, iar suprastimularea anumitor centri nervoși îți poate induce travaliu prematur.

Masajul prenatal

Un terapeut acreditat pe masaj prenatal îți poate lua durerea de spate cu mâna! Adică la propriu! Masajul detensionează mușchii încordați, care apasă pe nervul sciatic și-ți provoacă acele dureri insuportabile din timpul sarcinii. Masajul prenatal elimină durerea, înlătură depresia și anxietatea, care apar în timpul sarcinii. Masajul suedez e cel mai indicat tip de masaj, pentru că e foarte delicat. Mișcările subtile, stimulează circulația limfei și a sângelui și atenuează retenția de apă. Ca și în celelalte cazuri, și aici trebuie consultat medicul obstetrician. Să apelezi numai la terapeuți certificați!

Consultă un chiropractician

Poate că, pentru tine, un chiropractician nu e mai mult decât cineva care-ți trage de articulații și-ți sucește capul cu precizie matematică. Dar tehnicile lor sunt recunoscute ca aducând alinarea în cazul durerilor de spate. Lucrează cu articulațiile, cu țesutul moale și-i prescriu gravidei exerciții fizice specifice, care elimină tensiunea din mușchi, eliminând compresia pe nervi și aliniind articulațiile. Chiropracticienii detectează cu acuratețe dezechilibrele și le corectează. Există chiropracticieni care lucrează numai cu gravide. Ei ne asigură că durerile de spate pot fi gestionate cu ușurință prin metodele lor.

Meditația

Spre deosebire de celelalte practici care cer programare și timp, meditația nu e deloc pretențioasă. Accesibilă în orice moment al zilei, oriunde, fără să suni pentru programare. Stai într-o poziție confortabilă sau, pur și simplu, culcată pe spate și te concentrezi pe ritmul respirației tale. Te concentrezi atât pe inspirație, cât și pe expirație. În surdină, poți să-ți pui o muzică liniștitoare sau sunetele naturii. Poți să-ți pui meditații ghidate (le găsești pe you-tube dar și sub formă de audiobook-uri în librării). S-a demonstrat științific că meditația induce un răspuns de relaxare din partea cocrpului. Meditația ajută creierul să elibereze endorfine – hormoni care contracarează efectul stresului. Meditația detensionează mușchii și ridică nivelul de toleranță la durere al corpului – lucru care, practic, te ajută de două ori – o dată la gestionarea durerii de spate și încă o dată la naștere.

Înotul

Una dintre cele mai recomandate forme de eliminare a durerii de spate este înotul. Înotul preia greutatea burticii de pe coloană. Imersia în apă, acolo unde gravitația nu are cum să se simtă, îți preia greutatea. Înotul are efect de decompresie a coloanei, îți tonifică brațele și picioarele, mușchii spatelui și, de fapt, toți mușchii. Plutește pe apă, fiind atentă la propria respirație. Ai grijă să te hidratezi cum se cuvine! Oprește-te dacă te simți amețită sau ai crampe musculare. Dacă ai o sarcină cu nivel ridicat de risc consultă-ți medicul înainte să-ți faci abonament la bazin.

Sprijin pentru un somn odihnitor.

Cele mai multe femei tind să doarmă pe o parte, lucru care ca efect lăsarea greutății corpului pe burtică, lucru care induce, în timp, durerea. Pentru ca spatele tău să nu simtă greutatea burticii, pune-ți o pernă între genunchi, pentru ca piciorul de deasupra să se alinieze cu restul corpului. Poți să-ți mai pui perna și sub burtică, acolo unde ea atârnă cel mai greu. Perna va prelua o parte din greutate iar tu vei putea să dormi mai bine. Cum nu e bine nici pentru tine, nici pentru bebe să dormi pe spate, această poziție trebuie evitată, cu atât mai mult cu cât burtica, pe măsura ce crește, va pune presiune din ce în ce mai mare pe coloană. Ar fi ideal să ai o saltea fermă, nu moale.

Centura pentru spate

E un obiect relativ nou, pe care-l poți cumpăra de pe internet sau din magazinele cu specific. Centura susține vertebrele din zona lombară și preia și din greutatea abdomenului. Totuși, centura nu trebuie privită ca un mod în sine de a te elibera de durerea de spate. Ea este un ajutător, vine să susțină alte practici pe care le-am enumerat mai sus.

Ai grijă la încălțăminte

Dacă preferi încălțămintea cu toc nu-i faci spatelui tău nici o favoare. Tocurile purtate mai ales în ultimul trimestru de sarcină te dezechilibrează, pentru că centrul tău de greutate se modifică. Nici mersul în balerini sau, în fine, într-o încălțăminte cu talpa plată nu e chiar benefic pentru spate, pentru că șocul pasului se duce fix zona lombară a coloanei. Medicii recomandă o încălțăminte cu un toc mic, care să respecte anatomia piciorului. Ușoara ridicare a tocului ajută la distribuirea uniformă a greutății corpului pe talpă.

Spune-ti parerea:

About Paul Ionescu