Inima la feminin. Ce trebuie sa stie femeile despre inima lor

Bolile de inimă nu apar doar la oamenii în vârstă sau la bărbați. Dimpotrivă, în ultima vreme s-a observat că afecțiunile cardiovasculare sunt tot mai frecvente în rândul adulților tineri de 35-45 de ani, bărbați și femei în egală măsură. Vestea bună este că în 80% din cazuri aceste maladii pot fi prevenite printr-un stil de viață sănătos. Ce ar fi bine să știi despre bolile de inimă, așa încât să te pui la adăpost de amenințarea lor?

Hormonii nu ne mai protejează

Mult timp, femeile au fost protejate de bolile cardiovasculare grație hormonilor lor naturali, estrogenii. La ele, aceste maladii apăreau în general cu zece ani mai târziu decât la bărbați, dar lucrurile s-au schimbat. Treptat, femeile au făcut loc în viața lor acelorași factori de risc care îi amenințau în special pe bărbați: fumatul (încă de la vârste fragede), consumul de alcool, lipsa de mișcare, alimentația dezechilibrată, obezitatea, stresul intens. Toți acești factori anulează efectul protector al estrogenilor. Consecința? Bolile de inimă nu mai sunt rezervate doar femeilor la menopauză, ci amenință și femeile mai tinere.

♥ Statisticile arată că procentul femeilor cu vârste sub 50 de ani care suferă un infarct s-a triplat în ultimul deceniu. Îngrijorător, nu-i așa?

Simptome diferite de ale bărbaților

La bărbați, o durere în piept ce iradiază în brațul stâng până la mandibulă duce cu gândul la infarct. La femei în schimb, simptomele unui atac de cord sunt mult mai subtile, fiind des ignorate sau puse pe seama stresului ori a oboselii. În general, la femei apar palpitații în timpul efortului, dificultăți de respirație, senzație de lipsă de aer, stare de slăbiciune, transpirații, dureri de spate între omoplați, dureri sau arsuri gastrice, grețuri, vărsături. Specialiștii insistă să se acorde o atenție sporită simptomelor gastrice, principalii indicatori ai maladiilor cardiace la femei.

♥ La doar 43% din reprezentantele sexului frumos infarctul e precedat de dureri sau presiune în piept sau în umăr.

Trei faze-cheie în viața hormonală

Contracepția, sarcina și menopauza sunt trei etape în viața unei femei care necesită vigilență crescută, deoarece pot produce modificări în sistemul cardiovascular.

Contracepția pe bază de estrogeni (pilule, inel vaginal, plasture contraceptiv) favorizează coagularea sângelui, deci formarea de cheaguri de sânge. Dacă folosești o asemenea metodă, mergi periodic la control, mai ales dacă fumezi, fiindcă tutunul rigidizează arterele și favorizează formarea cheagurilor. De reținut: dacă fumezi, este indicat să optezi pentru o metodă contraceptivă care nu conține estrogeni.

Sarcina. Volumul de sânge pe care trebuie să-l pompeze inima unei femei însărcinate crește considerabil: de la 4-5 litri pe minut ajunge la 6-7. Inima muncește mult, frecvența cardiacă crește. În plus, dacă viitoarea mamă are peste 35 de ani, există riscul să apară hipertensiunea de sarcină. Așadar, pe timpul sarcinii e important să fie monitorizate cu atenție activitatea inimii și tensiunea arterială.

* Pentru multe femei menopauza echivalează cu apariția unor factori de risc noi: kilograme în plus, colesterol și trigliceride crescute, diabet. În plus, femeile care în timpul sarcinii au suferit de diabet sau hipertensiune sunt mai expuse riscului să dezvolte o maladie cardiovasculară. Ești în plină menopauză? Fă-ți un consult medical și analizele de sânge ca să te asiguri că stai bine cu sănătatea.

Tu ești amenințată?

Auzind în repetate rânduri că estrogenii le protejează sistemul cardiovascular, femeile nu acordă prea mare importanță factorilor de risc asupra cărora pot acționa, dar trebuie să știi că pericolul de a suferi de un eveniment cardiac nedorit este mai mare dacă fumezi, suferi de obezitate, nu faci mișcare, ai colesterolul mărit, nu îți tratezi corect diabetul sau hipertensiunea, consumi prea mult alcool, te stresezi peste măsură. Știai, de pildă, că fumând 3-4 țigări pe zi riscul să suferi un infarct sau un accident vascular cerebral e de trei ori mai mare decât al unei nefumătoare? Statisticile o dovedesc: un infarct din două survenit la femei cu vârsta sub 50 de ani e legat de tutun.

Nu uita: cu cât sunt prezenți mai mulți factori de risc, cu atât ești mai în pericol să dezvolți o problemă cardiovasculară.

5 pași spre o inimă sănătoasă

Ai toate șansele să ții la distanță bolile de inimă dacă alegi o dietă echilibrată și un stil de viață sănătos.

* Alimentaţie echilibrată. Alcătuiește-ți meniul în principal din legume, fructe, pește gras, carne slabă, ouă, ulei de măsline, nuci, alune. Evită zahărul, dulciurile, grăsimile trans, carnea grasă, prăjelile și alimentele procesate.

* Mișcare și iarăși mișcare. Fii activă ca să ai o inimă sănătoasă. Nu trebuie neapărat să mergi la sală ori să alergi kilometri prin parc. Este suficient să mergi zilnic pe jos în pas alert 30 de minute (de exemplu, drumul până la serviciu). Cele 30 de minute pot fi împărțite în sesiuni de câte zece minute.

* Fără obiceiuri dăunătoare. Încearcă pe cât posibil să elimini factorii de risc precum fumatul și consumul excesiv de alcool, obiceiuri despre care se știe că dăunează sănătății noastre în general, implicit inimii.

* Redu stresul. Încearcă să identifici situațiile care îți produc stres. Dacă este imposibil să le eviți, învață să-ți gestionezi stresul prin diverse tehnici: relaxare (ieșiri cu prietenii, drumeții, citit, muzică, hobby-uri etc.), meditație, exerciții de respirație. Nu uita să râzi: râsul este un excelent antidot împotriva stresului.

* Analize. Fă-ți regulat analizele de sânge, ca să depistezi la vreme orice modificare periculoasă, spre exemplu valori crescute ale glicemiei, colesterolului, trigliceridelor,. și să poți lua măsuri.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata